marți, 20 noiembrie 2012

TOT ce trebuie sa stii despre BLACK FRIDAY!


Daca nu stiti inca, aflati acum ca se apropie BLACK FRIDAY! Ce e aia? O alta sarbatoare importata de la americani total lipsita de substanta atunci cand vorbim de Romania. Nu e nici prima, nici singura a se vedea: Valetine’s Day si Halloween. Cine suntem noi sa ne opunem curentului? Daca oamenii vor o zi de Vineri cat mai Neagra, atunci trebuie sa o aiba spre deliciul si castigul comerciantilor de pretutindeni. Mai jos veti gasi TOT ce trebuie sa stiti despre Black Friday si mai ales ce si cum sa faceti pentru a profita din plin de aceasta zi.

1. Black Friday: Ce, cum, unde, cand?

Ce e aia Vinerea Neagra? Ca sa ne intelegem vorbim de a patra Vineri din luna Noiembrie, in cazul de fata 23.11.2012, adica peste fix 4 zile. Nu vom insista prea mult pe analiza istorica a fenomenului/sarbatorii pentru ca in nici un caz asta nu o sa ajute la obtinerea unei oferte mai bune in vreun magazin.
Foarte pe scurt americanii identifica asa zisa sarbatoare (nu este una oficiala), drept ziua imediat urmatoare Thanksgiving Day. Tot ei considera aceasta zi de Vineri inceputul sezonului de cumparaturi specifice sarbatorilor de iarna. Numele se pare ca isi are originile in Philadelphia anilor 60 cand oamenii au denumit Vinerea Neagra drept ziua de dupa Sarbatoarea Recunostintei marcata de o aglomeratie infernala atat pe strazi, cat mai ales in trafic.
Cum s-a ajuns de acolo la ce se intampla in ziua de azi cand toata lumea se inghesuie disperata in magazine pentru a prinde reducerile? O explicatie plauzibila ar fi faptul ca majoritatea americanilor erau liberi a doua zi dupa marea sarbatoare a Recunostintei si cum in tarile dezvoltate shoppingul este un fel de sport national, retailerii au speculat minunat potentialul acestei zile cu mireasma de curcan :)
Dar sa o spunem pe aia dreapta: Cui nu ii plac reducerile? Toata lumea iubeste chilipirurile si toti comerciantii abia asteapta sa isi goleasca rafturile, asa ca exportul “sarbatorii” de Black Friday s-a facut aproape instant si fara prea mare efort.

2. Black Friday: De ce si pentru cine?

Pentru noi romanii totul este mult mai simplu si se rezuma la maxima filozofica: “Cat e halatul?”. De obicei in Romanica “halatul” este prea scump si banii prea putini. Asa se explica de ce asistam la adevarate revolte de fiecare data cand se mai deschide vreun supermarket, chiosc, magazin sau taraba care anunta reduceri “substantiale”.
Daca ma intrebati pe mine, cu asa o pofta nativa pentru reduceri, puternic manifestata in randul populatiei, importul fenomenului Black Friday a durat cam multisor. Adevarul este ca foarte putini oameni cunosc sau au auzit despre acest fenomen si un numar foarte mic dintre ei inteleg mecanismele care stau in spatele lui.
Sa fim foarte clar intelesi: Niciodata nimeni nu o sa iti ofere ceva gratuit sau mai ieftin decat daca este ziua ta si eventual te cunoaste. Si chiar si atunci pot sa apara anumite semne de intrebare. Cu alte cuvinte nici o reducere nu ascunde un motiv foarte bine intemeiat, nici un intermediar/comerciant/furnizor/distribuitor nu va alege sa vanda in pierdere doar de dragul clientilor sai. De cele mai multe ori promotiile sunt menite sa lichideze stocurile produselor care au adunat cam mult praf pe rafturile magazinelor.
Oare de ce nici un comerciant nu afiseaza numarul produselor aflate in promotie, fie ca vorbim de Black Friday, Pink Monday, Green Tuesday sau orice alta zi lipsita de semnificatie? Foarte simplu: oferta contine produse noi care se vand ca painea calda dar intr-un numar foarte mic si doar pentru a capta atentia clientilor si a o indrepta ulterior spre alte articole din portofoliu. Adevaratele super-oferte sunt putine si se termina repede, mult prea repede… De cate ori nu vi s-a intamplat ca odata intrat in magazin/pe site sa vedeti produsul dorit epuizat din stoc, dar sa vi se recomande altul fie mai vechi, fie mai scump dar “la fel de bun” daca nu chiar “identic”?
Nu vreau sa fiu inteles gresit, nu am nimic de impartit cu Black Friday, dar mi se pare de nepermis modul in care unele magazine aleg sa se foloseasca de aceasta zi pentru manipularea si aproape inselarea clientilor “disperati” dupa reduceri. Vorbim aici de preturi crescute artificial cu cateva zile inainte sau chiar in ziua cu pricina, politici diferite de livrare sau retur pentru articolele la promotie, servicii deplorabile de suport pe parcursul achizitiei si chiar dupa, pentru ca la imbulzeala ce mai conteaza si nenumarate astfel de practici oribile de comert.

3. Black Friday: Online sau offline

Dupa cum spuneam si mai sus in Romania abia am inceput sa simtim “gustul” fenomenului Black Friday si pana anul trecut multi comercianti nu s-au deranjat sa anunte reduceri sau o eventuala modificarea a programului de functionare. Atat in America cat si in alte tari ceva mai vestice, marile lanturi de magazine se pregatesc din timp pentru Vinerea Neagra, Boxing Day, Craciun sau alte perioade specifice reducerilor colective prin asigurarea stocurilor, instruirea si angajarea personalului, optimizarea platformelor online si a serviciilor de livrare.
In 2011 romanii s-au calcat in picioare in magazinele offline din marile centre comerciale, iar internautii au privit neputinciosi ecrane negre/albe/albastre prin care armate de caini/pisici/iepuri si alte mascote mai mult sau mai putin inspirate ii “acuzau” ca sunt prea multi… Probabil ar trebui sa traim cu impresia ca serverele se blocheaza si nu fac fata traficului din cauza blanitelor animalutelor simpatice si nu din pricina incompetentei si slabei pregatiri. Domnii comercianti, daca tot vreau sa vanda cu vagoanele ca sa isi goleasca stocurile, ar trebui sa se asigure ca au si cu ce, fie ca vorbim de platforme online solicitate pana la colaps sau magazine asaltate de mii de oameni.
Din punct de vedere al dezvoltarii si adoptarii comertului online suntem inca la piciorul broastei fata de alte state din Uniune si nu numai, asa ca nu m-ar mira ca magazinele offline sa vanda de Black Friday mai mult, mai repede si mai bine decat cele online. Bineinteles fiecare dintre noi va alege sa vaneze reducerile in functie de preferinte. Adica daca vrei sa simti adrenalina cum iti pompeaza prin vene o sa dai o tura prin marile lanturi de magazine: Flanco, Media Galaxy, Altex, Domo, prin orice supermarket sau in vreunul dintre nenumaratele Mall-uri. Risti sa ajungi acasa cu niste vanatai serioase dar macar obtii satisfactia ca te-ai luptat pentru produsele dorite si eventual ai si castigat.
Personal prefer sa verific platformele si magazinele online in cautarea celui mai bun pret si nu doar pentru Black Friday. Cine va alege sa isi faca cumparaturile din fata monitorului de acasa sau de la munca trebuie sa se inarmeze cu rabdare pentru raspunsul greu al serverelor si cafea pentru ca cele mai bune oferte se vor epuiza in prima parte a zilei.
Bineinteles conteaza si produsul pe care dorim sa il achizitionam. Pentru ca nu toti clientii pot realiza cumparaturile exclusiv online. Daca pe zona de IT&C, gadget-uri, cadouri si alte asemenea poti alege foarte usor in functie de brand, poza si descriere, unii dintre noi prefera sa vada, atinga si sa probeze articole de imbracaminte, incaltaminte, parfumuri si alte accesorii.
Asadar ne putem astepta de la Vinerea Neagra, ca in online electronicele si electrocasnicele sa zboare din stocuri, iar in offline mai mult imbracaminte si accesorii. Totusi nu sunt de neglijat nici ofertele de fashion online, segment care a cunoscut o adevarata explozie in ultimul timp.

4. Black Friday: Magazinele participante

Mai mult ca sigur pe online batalia se va da in segmentul IT&C unde si in anii trecuti principalele magazine au inregistrat cresteri impresionante in vanzarile de Black Friday. Cu toate acestea trebuie avute in vedere si site-urile de fashion, cadouri, accesorii sau cosmetice, care se afla intr-o continua dezvoltare si crestere atat a ofertelor cat si a serviciilor disponibile online.
Mai jos aveti o lista cu principalele magazine care vor afisa reduceri speciale pentru Vinerea Neagra:
IT&C, electronice si electrocasnice:
Online:
Cel.ro
Online/offline:
Fashion:
Aparatura Foto/Video:
F64.ro
Ceasuri si accesorii:
Mai mult ca sigur exista si alte magazine care vor practica diferite promotii, asa ca daca vedeti vreo oferta de nerefuzat nu ezitati sa o impartasiti in sectiunea de comentarii sau pe Facebook.

5. Black Friday: Ghid Practic de achizitie

Pasii exacti pe care ar trebui sa ii urmezi pentru a fi sigur ca nu ratezi nici o promotie de Black Friday.
Produsul
Trebuie sa stii ce vrei adica sa te hotarasti de ce ai nevoie exact. Incepand de astazi cauta un produs, mai multe sau macar incearca sa te hotarasti asupra unei game de produse. Trebuie sa vezi exact cat costa si care este magazinul cu cel mai bun pret. In felul acesta vei evita reducerile afisate doar de forma si magazinele cu preturi nesimtite.
Magazinul
magazin online Black Friday
Magazine online si offline sunt multe. Trebuie sa ai in vedere o lista nu neaparat cu cele mai mari magazine dar in mod sigur cu cele mai serioase. Conteaza foarte mult politica de retur a produsului (in caz ca esti nemultumit), conditiile de livrare, pretul, asistenta oferita inaintea achizitiei precum si cea post-achizitie si nu in ultimul rand service-ul si detaliile legate de garantie. Va puteti orienta cu ajutorul listei intocmite de noi la punctul 4. Nu uita sa iti faci cont pe unul sau mai multe site-uri pentru a grabi procesul de achizitie in Black Friday. Promotiile vor fi limitate si se vor epuiza destul de repede.
Metoda de plata
Daca cumperi online ar fi bine sa ai la indemana un card compatibil cu platile pe internet si eventual cat mai plin. Pentru cei care vor alerga prin magazine recomand banii numerar, avand in vedere numarul mare de tranzactii puteti avea surprize legate de functionarea POS-ulilor.
Mecanismul de achizitie
“Cine se trezeste de dimineata departe ajunge” sau mai bine zis cine se trezeste foarte devreme sigur prinde o promotie incredibila de Black Friday. Daca vrei neaparat sa nu ratezi nimic, va trebui sa te trezesti cat de devreme poti 5-6 dimineata. Anii trecuti majoritatea magazinelor au epuizat stocurile de produse interesante pana in ora 10. Asadar verificarea site-urilor si a platformelor poate incepe dis de dimineata urmand ca in momentul publicarii ofertelor sa fii pregatit sa le arunci in cosul de cumparaturi.
Pentru magazinele fizice se recomanda tot o analiza online a ofertelor si eventual efectuarea de rezervari in magazin, in felul acesta evitati neplacerea de a merge in magazin degeaba. Unde nu gasiti o astfel de optiune, va trebui sa va postati la prima ora in fata usilor inchise pentru ca mai mult ca sigur se va lasa cu imbulzeala si cozi interminabile.
Sfaturi generale
Evitati produsele al caror raport calitate/pret pare desprins din filmele SF: tablete de 300 de lei bune la toate, telefoane de 500 de lei cu specificatii de iPhone, televizoare cu diagonale impresionante dar facute pe vapor, laptop-uri ieftine dar cu procesoare vechi de doua trei generatii, ceasuri “elvetiene” de care nu a auzit nimeni, asa zise console de gaming cu mii de jocuri oferite gratuit, aparate foto cu zeci de megapixeli din seriile entry level, stick-uri de memorie si hard-uri de capacitati impresionante dar cu viteze de scriere de pana in 10MB/s si alte asemenea “chilipiruri”.
Mergeti pe brand-uri cunoscute si pe produse despre care ati auzit, vazut, citit articole sau chiar review-uri pe alte siteuri decat cel al producatorului.
Nu investiti intr-un gadget doar de dragul pretului, oferte vor exista si de Craciun si ulterior in prima parte a anului viitor. In ianuarie-februarie nu se mai cumpara mare lucru si comerciantii vor aplica noi reduceri de pret pentru a mai scapa de stocuri. Cu alte cuvinte cumparati doar ce aveti nevoie, cand aveti nevoie si la un pret macar cu 10% mai mic decat cel mai mic pret din piata, asa s-ar traduce o promotie demna de luat in seama.

6. Concluzii

Pe piata din Romania, oamenii abia incep sa simta gustul acestei vineri inchise la culoare si intreaba aproape sfiosi ce si cum se petrece. Parca imi si inchipui o discutie intre vecina de la 3 si cea de la 4: “Draga tu stii ce e cu Black Friday? Nu stiu vecina, dar cred ca trebuie sa tinem post negru” :)
Cu post sau fara, cu totii ne vom inghesui sa prindem ceva la oferta, pentru ca romanilor le plac promotiile. Bineinteles ca mai avem mult si bine pana cand vom ajunge la nivelul americanilor cand vorbim de Black Friday si nu numai, dar cel putin pentru acest an, 23 Noiembrie se anunta o zi de toamna cat se poate de agitata pentru cumparatori si benefica pentru comercianti. Asta si pentru ca noua sarbatoare a reducerilor a fost foarte intens mediatizata, anul acesta, prin mai toate mijloacele de comunicare fie ca vorbim de online, televizor, radio sau afise si reclame stradale.
Articolul de fata ar trebui sa vina in ajutorul utilizatorilor care doresc sa faca cel putin o achizitie de Black Friday 2012 si nu stiu exact cum si de unde sa inceapa cautarile. Nu uitati sa urmariti in continuare atat site-ul nostru cat si pagina de Facebook pentru ca vom posta cele mai interesante oferte gasite in piata odata cu aparitia acestora.
Cat despre vanzari record, anul acesta pariez pe tablete si smartphone-uri care daca vor avea niste preturi cu adevarat reduse se vor evapora din stocuri cu o viteza ametitoare.
Spor la cumparaturi si aveti grija ce cumparati, de unde si mai ales pentru ce bani!

Sursa : http://playtech.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu